theaters

theaters  |  DRU Fabriek

DRU Fabriek

Ulft, Oktober 2009

Interieur DRU-fabriek in Ulft door M+R interieurarchitecten

Het onderbrengen van een cultuurcluster in oude industrieel complex brengt twee ontwerpopgaven bij elkaar. Ten eerste is er de vraag hoe je met industrieel erfgoed om moet gaan. Wat zijn de kwaliteiten? Hoe kan een pand worden aangepast aan de huidige normen zonder zijn karakter te verliezen? Ten tweede moet er in het vaak uiteenlopende programma door middel van de vormgeving een eenheid worden aangebracht.

De gietijzerfabriek DRU (waarvan de D en de R staan voor de oprichters Diepenbrock en Reigers en de U voor de vestigingsplaats Ulft) kent een roerige geschiedenis die teruggaat tot 17e eeuw. Met de nodige ups en downs groeit het nabij Doetinchem gelegen bedrijf uit tot de grootste gietijzerproducent van Nederland. Onder vaak zware omstandigheden vervaardigen arbeiders er alles van kanonskogels tot badkuipen, van braadpannen tot het skelet van het Paleis voor Volksvlijt.

Het fabriekscomplex volgt de ontwikkelingen op de voet en groeit door de eeuwen uit tot een aansprekende verzameling gebouwen, waarvan enkele ontworpen door de bekende architect Gerrit Beltman. Kenmerkend zijn (natuurlijk) gietijzeren kolommen, bakstenen gevels met (naar verluid door Jan Toorop ontworpen) sierlijk muurankers, hoge schoorstenen, boogjes en sierbanden in het metselwerk. Er zijn ook delen met een sheddak en stukken die zijn uitgevoerd in gewapend beton.

De afgelopen decennia is de productie volledig verdwenen uit de fabriek in Ulft. Het complex is leeg komen te staan en is onlangs in hergebruik genomen als cultuurcentrum van de gemeente. Binnen de muren van de gebouwen is een gevarieerd programma opgenomen dat bestaat uit een theater, bibliotheek, raadzaal, muziekschool, poppodium, galerie, ROC, kantoorruimtes, vergaderfaciliteiten en een grand café. Clevis Kleinjans Architecten ontwierp de basisstructuur en de grote architectonische ingrepen; het interieur werd ontworpen door M+R interieurarchitecten.

De strategie die M+R bedacht om de verschillende wensen van de toekomstige gebruikers én de vaak strenge technische eisen met elkaar in overeenstemming te brengen, bestaat onder meer uit een uitgesproken visie op het kleurgebruik. Daar waar is gewerkt met bestaande onderdelen van het complex is de kleur zwart/wit geworden, terwijl de nieuw ingebrachte onderdelen, zoals de barmeubels van het grand café, zijn uitgevoerd in kleur. Voor de kleuren is vervolgens gebruik gemaakt van de verschillende pannenlijnen die ooit door DRU werden geproduceerd: lichtblauw en mint van de Holland Pottery lijn, mosterdgeel van de Confettilijn en het oranjerood van de in Nederland uitgebrachte pannen.

In het interieur van de DRU-fabriek is door M+R nadrukkelijk gezocht naar mogelijkheden om de oude gebouwen te laten zien maar ook de nieuwe functies te etaleren. Het best is dat waar te nemen in het grand café. Daar wordt de ruimte gevormd door twee evenwijdige wanden met grote ramen en door een rij gietijzeren kolommen die de vloer van de boven gelegen raadzaal dragen. De kolommen dragen een balk die de overspanning halveert. Het industriële karakter van de plek is overduidelijk.

(tekst: Pierijn van der Putt - de Architect)
 

Terug naar boven
Beeldmerk M+R
random header template - RITUALS
Contact
Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer