ILGE is een toonaangevende speler in abonnementenbeheer, online content management en incassoadvies op de Nederlandse, Belgische en Duitse markt. In de dertig jaar van haar bestaan heeft ILGE de ideale mix gevonden tussen traditionele, klantvriendelijke service en verrassend innovatieve oplossingen.
Concept en ontwerp voor de bookstore en flexwerkplekken
Opdracht:
2007
Jaar:
Amsterdam
Plaats:
ILGE subscription management
BOOKSTORE
ILGE | MY BOOKSTORE MY FLEXSPACE, M+R interior architecture
Ingrediënten voor dit project waren een enthousiaste ondernemer met een droom en een casco ruimte. We hadden meteen een klik met de opdrachtgever en hebben zijn ambitie omarmd. Het was een hele uitdaging om binnen de ‘beperkte’ financiële kaders een goed functionerende ruimte te creëren; een vernieuwende ‘bookstore’ met ‘flexspace’, een werkomgeving voor Ilge; keuken, toiletten en vergaderruimten. M+R tekende voor het concept, het totaal ontwerp met duurzaam materiaalgebruik, de integratie van de installaties, de verlichting: een synthese tussen de retail- en kantoorruimte.
ILGE is een toonaangevende speler op het gebied van abonnementenbeheer, online content management en collectie adviezen op de Nederlandse, Belgische en Duitse markt. In de dertig jaar van haar bestaan heeft ILGE de ideale mix gevonden tussen traditionele, klantvriendelijke dienstverlening en verrassende innovatieve oplossingen. Vanaf juli 2017 heeft ILGE haar bureau verplaatst naar Villa Mokum in Amsterdam, een gebouw met studio’s en een plint met retail ruimten aan de Spaklerweg. Een nieuw ontwikkelingsgebied voor wonen en werken. Naast het ontwerp voor de innovatieve werkomgeving voor ILGE is er ook een nieuw bookstore annex flexspace concept ondergebracht in de retail ruimte van totaal 420 m2.
De boekenmarkt is al jaren in beweging. Het aandeel e-boeken blijft groeien, van de totale boekenverkoop wordt 6% als e-boek verkocht. Het aandeel e-boeken in online verkopen ligt fors hoger: op 28% en deze percentages stijgen. Tevens zijn er meerdere grotere (online) aanbieders die zich op de markt van boekenverkoop begeven. Deze ontwikkeling zal zich de komende jaren verder voortzetten. Daarnaast speelt de toenemende branchevervaging ook een grote rol bij de afnemende omzet bij de traditionele boekhandel. We zien dat supermarkten, tankstations en warenhuizen ook boeken verkopen. Met deze kennis van de boekenmarkt hebben we samen met onze opdrachtgever een geheel nieuw interieur concept ontwikkeld met als werktitel ‘the last bookstore’.
Boekenwinkels zullen meer dan ooit moeten inspelen op de snel veranderende behoeften in de markt. Het concept voor de ‘bookstore’ is daarom veel meer een ontmoetingsplek geworden. Een flexspace waar men tussen de ‘lege’ boekenkasten in een aantrekkelijke ruimte kan werken, ontmoeten en kennis vergaren. Er zijn verschillende werk- en overlegplekken aan grote tafels centraal in de ruimte en enkele dubbele coupe-achtige zitplekken geïntegreerd in de kastenwanden. In de etalage hangen zes bubble chairs van architect Eero Aarnio als eyecatchers. Hiermee benadrukken we het open en flexibele gebruik van de flexspace. Om het interieurconcept betaalbaar te houden hebben we gekozen voor de bestaande ‘Kallax’ kasten van Ikea. Deze kasten met verschillende afmetingen zijn uitgevoerd in zwart wit en als een sculpturale ‘skyline’ aan de wand zijn gemonteerd. Omdat de boekenwereld van avontuur, kennis en wetenschap niet zwart wit is hebben we het middendeel uitgevoerd met een fotoprint van een enorme kleurrijke boekenkast. Deze digitale print bestrijkt zowel de vloer, wand en het plafond en is het enige kleuraccent in de ruimte. De bouwkundige structuur en de installaties zijn ‘puur’ en zichtbaar in de ruimte aanwezig. Een flexibel lichtconcept met tracks en richtbare led spots zorgen voor de sfeer. Boven de tafels hangen kleine bubble (chair) lampjes.
De bookstore en office wordt gescheiden door een facilitaire unit waar de keuken; toiletten en techniekruimten zijn ondergebracht. Een bijzonder food concept, gebaseerd op gezonde, duurzame voeding met specialiteiten van over de gehele wereld, is onderdeel van de formule. Een speciale website is ontwikkeld, hier kan men het werken en ontmoeten in de bookstore delen met andere, een gezonde lunch samenstellen en/of een vergaderruimte reserveren.
Omdat boekhandels mee moeten gaan in het online koop- en oriëntatiegedrag van de consument zijn er I-pads opgenomen in de tafels waarmee de bezoeker toegang heeft tot een onuitputtelijke database met zowel internationale als lokale tijdschriften, kranten en boeken. Men kan hier de publicaties inzien en als extra service ook direct bestellen, de E-bookstore. De uitdaging is of de boekenkasten leeg blijven of toch gebruikt gaan worden voor het tonen van een collectie, dit behoort tot de mogelijkheden.
Omschrijving: